Opieka podczas rejsu
Rejsy z opieką polskojęzycznego pilota są wyraźnie oznaczone w opisie
oferty. Brak tej informacji oznacza, że na statku funkcjonuje zdalna
opieka polskojęzycznego zespołu ITAKA Travel Expert poprzez czat, e-mail
lub telefonicznie. Oczywiście obsługa statku jest wielojęzyczna i zawsze
chętnie służy pomocą.
Transfer do/z portu
W przypadku zakupu pakietu z przelotem, ITAKA zapewnia transfer do i z
portu. W przypadku dojazdu własnego transfer do i z portu nie jest
uwzględniony w cenie.
Serwis bagażowy
Bagaże są w porcie oklejane numerem kabiny i dostarczane do niej przez
obsługę. Naklejki bagażowe należy dokładnie opisać, podając m.in. nazwę
statku, numer kabiny, datę i port zaokrętowania. Wszelkie dokumenty oraz
potrzebne rzeczy należy mieć przy sobie, ponieważ zdany bagaż
dostarczany jest do kabiny we wczesnych godzinach wieczornych (ale nie
później niż 19:00). Dzień przed wyokrętowaniem (wykwaterowaniem) do
kabiny zostanie dostarczona instrukcja postępowania oraz naklejki
bagażowe. O wskazanej godzinie należy oklejony bagaż wystawić przed
kabinę. Wszystkie niezbędne dokumenty (paszport/dowód osobisty, karta
kabinowa) należy mieć ze sobą w bagażu podręcznym. Można nie skorzystać
z serwisu bagażowego w dniu wyokrętowania (wykwaterowania), ale należy
wypełnić i dostarczyć odpowiedni druk (będzie dostępny na pokładzie) do
recepcji we wskazanym terminie. W przypadku rezygnacji z serwisu
bagażowego pasażerowie są odpowiedzialni za swój bagaż i samodzielnie
wynoszą go z pokładu.
Zaokrętowanie/Wyokrętowanie
Zaokrętowanie, czyli procedura odprawy i pierwszego wejścia na statek
wycieczkowy rozpoczyna się z reguły ok. 6 godzin przed godziną
wypłynięcia, a kończy nie później niż 2 godziny przed wypłynięciem.
Godziny te mogą się różnić w zależności od armatora. Godzina check-in’u
zawsze wskazana jest na elektronicznym bilecie, który otrzymasz przed
rejsem. Po zdaniu bagażu należy przejść przez kontrolę bezpieczeństwa,
obsługa zrobi Ci zdjęcie, które będzie przypisane do klucza kabinowego.
Check-in można też zrobić online (nie wcześniej niż 30 dni i nie później
niż 24 godziny przed rejsem). Zachęcamy do pobrania aplikacji armatora,
która w jasny i czytelny sposób ułatwi przejście wszelkich procedur.
Aplikację można pobrać poprzez stronę armatora.
Obowiązkowe opłaty na miejscu
Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie wybranego rejsu.
Płatności na statku
Na statkach preferuje się płatności bezgotówkowe. Karta (klucz) do
pokoju jest zazwyczaj jednocześnie środkiem płatniczym. Kartę należy
aktywować nie później niż przez pierwsze 24 godziny rejsu, wpłacając
depozyt w wyznaczonych punktach. Z reguły jest to 150 – 300 EUR lub USD
w zależności od trasy rejsu oraz statku. Na niektórych statkach można
również zarejestrować swoją kartę płatniczą – najlepiej zrobić to tuż po
zaokrętowaniu (obowiązuje symboliczna opłata za aktywację tej usługi).
Dzień przed zakończeniem rejsu należy uregulować swój rachunek. W
przypadku niewykorzystania depozytu, zostaje on zwrócony. Aktywacji lub
uregulowaniu rachunku służą na ogół wyznaczone do tego punkty zwane
„cruise card activation point”.
Język
Językiem powszechnie używanym jest język angielski. Pracownicy statku
wycieczkowego zazwyczaj posługują się również językiem: włoskim,
francuskim, hiszpańskim, niemieckim.
Komunikacja na statku
Poza recepcją i punktem Guest Relations na poszczególnych statkach
znajdują się również standy, w których można np. przeprowadzać
transakcje bezgotówkowe. Wieczorami do kabin dostarczana jest gazetka
pokładowa. Zawiera ona informacje nt. programu rejsu w dniu kolejnym. Są
to wszelkiego typu informacje nt. wycieczek fakultatywnych, programu
animacyjnego, zajęć sportowych, a nawet aktualne promocje obowiązujące
np. w barach czy centrum spa. Gazetka informuje również o prognozie
pogody czy aktualnej strefie czasowej. Gazetka wydawana jest w kilku
językach.
Bezpieczeństwo
Kontrola bezpieczeństwa
Kontrola bezpieczeństwa odbywa się każdorazowo przed wejściem na pokład.
Bagaże również są jej poddawane. Na pokład statku nie wolno wnosić
takich przedmiotów jak:
- alkohol
- broń palna
- ostre przedmioty (takie jak ostrza i nożyczki)
- materiały łatwopalne i wybuchowe
-
przedmioty z elementami grzewczymi (np. żelazka do ubrań, czajniki,
płyty grzejne, świece, kadzidła, ogrzewacze, grzałki)
-
suszarki do włosów i prostownice do włosów (zakaz dotyczy wyłącznie
Costa Cruises)
-
narkotyki oraz inne substancje, w tym między innymi marihuana
medyczna
-
napoje oraz żywność (w tym częściowo zjedzona lub domowej roboty),
wyjątkiem jest: żywność sucha, pakowana i produkowana komercyjnie.
- drony
- wszelkie latające zabawki dziecięce
Powyższe przedmioty zostaną skonfiskowane i nie zostaną zwrócone.
Jakakolwiek próba wniesienia na pokład statku nielegalnych substancji
może skutkować odmową przyjęcia na pokład lub ponownego wejścia na
pokład. Szczegółowe informacje o niedozwolonych przedmiotach na statku
znajdziesz na stronach armatorów: https://www.itaka.pl/armatorzy/.
Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa
Nowoczesne statki spełniają wszelkie
wymogi bezpieczeństwa, a załoga jest regularnie przeszkalana w kwestii
bezpieczeństwa i postępowania w sytuacjach awaryjnych. Pasażerowie w
dniu zaokrętowania uczestniczą w obowiązkowym szkoleniu z zakresu
bezpieczeństwa na pokładzie (zgodnie z międzynarodową konwencją SOLAS).
Internet
Pakiet internetowy można u większości armatorów zakupić zarówno przed
rejsem lub na pokładzie. Zawsze cena obejmuje cały okres trwania rejsu,
nie ma możliwości wykupienia wifi na poszczególne dni. Cena na pokładzie
zwyczajowo jest wyższa o 15-20%.
Telefony komórkowe
Konieczne jest uruchomienie usługi roamingu. W krajach, które nie należą
do UE nie ma zastosowania unijna umowa o tzw. roamingu/dostępie do
roamingu po cenach krajowych. Za połączenia telefoniczne oraz transmisję
danych są naliczane dodatkowe opłaty. Obecnie na większości statków i
tras telefony komórkowe nie tracą zasięgu, ale może się tak zdarzyć. W
takich przypadkach z reguły istnieje również możliwość skorzystania z
telefonu satelitarnego po wcześniejszym kontakcie z Customer Service.
Palenie papierosów i e-papierosów
Na większości statków palenie jest zabronione w miejscach
ogólnodostępnych oraz w kabinach. Palenie jest dozwolone tylko w
strefach wyraźnie oznaczonych jako „Cigar Lounge” lub podobnie. Złamanie
regulaminu wiąże się w wysokimi karami finansowymi.
Czas wolny w porcie
Po zawinięciu do portu można skorzystać z bogatej oferty wycieczek
lokalnych lub zorganizować czas wolny we własnym zakresie. Należy jednak
pamiętać o punktualnym przybyciu na statek, który NIGDY nie czeka na
spóźnionych pasażerów. Informację o godzinie odprawy znajdziesz w
gazetce pokładowej